Małgorzata Wrochna | ![]() ![]() ![]() |
Klasyczna europejska technika malarstwa naszkliwnego
W technice tej na pokrytą szkliwem porcelanę nakłada się farby oraz złocenia, które następnie muszą być wypalane w temperaturze ok. 750oC. W trakcie wypalania pigmenty wtapiają się w szkliwo, dekoracja staje się więc trwała, odporna na ścieranie i działanie światła. Widelcem i nożem nie możemy jej ani zarysować, ani w żaden sposób uszkodzić.
Złocenia
Złoto - tzw. matowe, zawieszone w specjalnym rozpuszczalniku, nakładane jest pędzelkiem lub piórem, a następnie po wypaleniu szlifowane. Uzyskiwane w ten sposób złocenie jest w istocie cienką warstwą czystego złota, nie zawierającego żadnych domieszek. Jego połysk zależy od sposobu szlifowania. Poprzez szlifowanie szczotką szklaną lub piaskiem uzyskuje się połysk taki, jakim charakteryzują się wyroby jubilerskie.
Artystyczne szlifowanie agatem pozwala na precyzyjne odgranicznie powierzchni błyszczących od matowych - pozostawionych bez szlifowania.
Uzyskiwane w ten sposób motywy charakteryzują się pięknym, szlachetnym połyskiem czystego złota, bardzo różnym od połysku ,,lusterkowego'' porcelany dekorowanej fabrycznie przy użyciu tzw. złota błyszczącego. Technika szlifowania agatem jest jednak bardzo trudna, wymaga niezwykle precyzyjnej ręki dlatego bardzo niewielu artystów na świecie zna i stosuje ją w praktyce.
Porcelana
Najbardziej lubię malować na japońskiej porcelanie, gdyż jest ona delikatniejsza i cieńsza niż najlepsze porcelany europejskie. Najczęściej używam porcelany ,,geisha girl" nazywanej tak od widocznej na denku pod światło litofanii z głową geiszy.
Chętnie maluję też na polskiej porcelanie. Prosty i piękny kształt ma np. porcelana ,,Nora'' firmy ,,Karolina'' |